مسابقات قرآن؛ فضایی برای دوستی‌ها و رفاقت‌های فعالان قرآنی 
کد خبر: 4143715
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
گفت‌وگو با برترین‌های مسابقه شوق تلاوت در تبریز 

مسابقات قرآن؛ فضایی برای دوستی‌ها و رفاقت‌های فعالان قرآنی 

سیدجواد رضوی که رتبه چهارم ششمین دوره مسابقات شوق تلاوت را کسب کرده است، با بیان اینکه قاری با شرکت در مسابقات سطح خود را محک زده و نقاط ضعف و قوت خود را می‌شناسد، گفت: مسابقات قرآنی فضایی برای دوستی‌ها و رفاقت‌ها بین فعالان قرآنی بوده و علاوه بر جنبه رقابتی، در پایان دوستی‌هایی شکل می‌گیرد که برای ما ارزشمند است. 

مسابقات قرآن، شوق تلاوت

هفته پیش بود که اختتامیه ششمین دوره مسابقات شوق تلاوت، با حضور برخی از چهره‌های قرآنی کشور، در ساری برگزار و پنج نفر از قاریان آذربایجان‌شرقی موفق به کسب عناوین برتر در مرحله نهایی شدند. بر این اساس، آقایان «عرفان حسن‌زاده» موفق به کسب رتبه اول قرائت آزاد، «محمدحسین کژایی» موفق به کسب رتبه دوم قرائت تقلیدی استاد منشاوی، «محمد باقری» موفق به کسب رتبه دوم قرائت تقلیدی استاد عبدالباسط، «سیدجواد رضوی» موفق به کسب رتبه چهارم قرائت تقلیدی استاد مصطفی اسماعیل و «محمدرضا فقیهی‌نیا» نیز موفق به کسب رتبه پنجم قرائت آزاد این دوره از رقابت‌ها شدند.

رقابت‌های قرآنی که سفر به کربلای معلی و شرکت در جشنواره قرآنی در کشور عراق به‌عنوان جوایز برای نفرات اول تا سوم در نظر گرفته شده و همچنین مقرر است رتبه‌های اول هر رشته، در هفته وحدت برای اجرای برنامه‌های قرآنی به کشور پاکستان اعزام شوند. 

محمد باقری، متولد سال ۸۷ و نوجوان دهه هشتادی فعال در حوزه قرآنی شهر تبریز است که در ششمین دوره مسابقات شوق تلاوت موفق به کسب رتبه دوم قرائت تقلیدی استاد عبدالباسط شده است. وی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سطح مسابقات شوق تلاوت را بسیار خوب مطرح کرد و افزود: مسابقات شوق تلاوت امسال هم مثل سال‌های گذشته در سطح بسیار بالایی برگزار شد و همه متسابقین با تمام تلاش در عرصه رقابت‌ها حضور یافتند. 

مسابقات قرآن فضایی برای دوستی‌ها و رفاقت‌های فعالان قرآنی 

وی که توفیق شرکت در مسابقات قرآنی مختلفی چون اسراء، مسابقه ترنم، دوره‌های مختلف مسابقه شوق تلاوت را داشته است، هدف از شرکت در مسابقات شوق تلاوت را آشنایی بیشتر با اساتید و فعالان قرآنی مطرح کرد و گفت: افزایش تجربه و بالا بردن سطح تلاوت از جمله اهداف اصلی بنده برای شرکت در این دوره از مسابقات بود. 

باقری که از حدود ۹ سالگی تلاوت قرآن را به‌صورت حرفه‌ای شروع کرده و پیش از آن نیز در محضر استاد یا کلاس قرآنی حضور نیفتاده بود، اظهارکرد: ارتباط و انس با قرآن علاوه بر اجر معنوی تأثیرات بسیاری در زندگی افراد داشته و در زندگی شخصی بنده نیز باعث شده تا اخلاق‌مداری و ادب را بیشتر در زندگی رعایت کرده و در مشکلات از خداوند متعال یاری بخواهم. 

این قاری قرآن با تأکید بر اینکه برگزاری مسابقات یا محافل انس با قرآن باعث می‌شود تا فرهنگ قرآنی هر چه بیشتر میان مردم و جامعه رواج پیدا کند، ادامه داد: این محافل و حرکت‌ها حتی به‌طور مضاعف روی کودکان اثرگذار بوده و باعث می‌شود آنها هم به تلاوت و انس با قرآن علاقه‌مند شوند. 

توأم شدن نخستین سفر زیارتی با مسابقات

این قاری قرآن که تا به حال حرم مقدس امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) را زیارت نکرده و مقرر است در قالب این دوره از مسابقات به عتبات عالیات مشرف شود و به تلاوت قرآن بپردازد، اظهار کرد: تا به حال توفیق زیارت حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) را نداشته‌ام و توأم شدن نخستین زیارتم با یک سفر قرآنی بسیار خوشحالم می‌کند و شکرگزار خداوند هستم. 

وی خانواده را عامل مهمی در تربیت قرآنی فرزندان معرفی کرده و تأکید کرد: اصلی‌ترین مشوق من برای قدم گذاشتن در این راه، خانواده‌ام بودند و اوایل که سن کمی داشتم پدرم من را به کلاس قرآن می‌برد و مادر هم در تقلید تلاوت‌ها به من کمک می‌کرد. 

باقری، در خاتمه با قدردانی از والدین و شکرگزاری از خداوند برای هدایت به مسیر قرآن، یادآور شد: از اساتید گرانقدر که در این هفت سال زحمات زیادی را متحمل شدند و به‌ویژه استاد قربانی، کمال قدردانی را دارم. 

مسابقات قرآن فضایی برای دوستی‌ها و رفاقت‌های فعالان قرآنی 

تلاوت در کربلای معلی حس غیرقابل توصیفی دارد 

محمدحسین کژایی، رتبه دوم قرائت تقلیدی استاد منشاوی ششمین دوره مسابقات شوق تلاوت نیز که از جمله دهه هشتادی‌های تبریز بوده و در مؤسسه مجمع قاریان و حافظان تبریز فعالیت‌های قرآنی خود را پیگیری می‌کند، به ایکنا گفت: از همان دوران کودکی شروع به قرائت قرآن کرده‌ام و حدود ۶ سال است که به‌صورت حرفه‌ای به قرائت قرآن می‌پردازم. 

وی سطح برگزاری مسابقات شوق تلاوت را در دوره ششم و همچنین دوره‌های قبلی در سطح خوبی مطرح کرد و افزود: برگزاری چنین مسابقات قرآنی آثار بسیار خوبی در جامعه داشته و بسیار ارزشمند است که در زمینه قرآن، چنین مسابقاتی برگزار می‌شود. 

این قاری قرآن که در مسابقات مختلفی چون دوره چهارم و ششم شوق تلاوت، مسابقه اسرا و همچنین مسابقات و دوره‌های مختلف استانی و کشوری شرکت داشته و حائز رتبه‌ها و مقام‌های مختلفی شده است، هدف خود را از شرکت در مسابقات قرآنی محک زدن و همچنین سنجش تلاوت خود مطرح کرد.

کژایی با بیان اینکه برد و باخت در این میدان مهم نبوده و قطعاً همواره در این رابطه تلاش خواهیم کرد، افزود: خداوند را شاکرم که در زمینه قرآن و فعالیت‌های قرآنی قدم گذاشته‌ام و قطعاً لطف خداوند بوده که شامل حال بنده شده است. 

وی با تأکید بر اینکه اثرات ارتباط و انس با قرآن و عترت و معارف دینی در زندگی فردی و اجتماعی بسیار بوده و این امر حتی در روند درس خواندن بنده نیز اثرگذار بوده است، تصریح کرد: اگر فعالیت‌ها و حرکات قرآنی در جامعه زیاد باشد قطعاً اثرات بسیار ارزشمندی در جامعه خواهد داشت و حتی کسانی که از فضای دینی دور هستند، با شنیدن این صدای معنویت‌بار در مورد معارف دینی و اهل بیت(ع) تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. 

این قاری نوجوان، که با کسب مقام دوم در مسابقه شوق تلاوت، برای تلاوت قرآن به عتبات عالیات اعزام خواهد شد، گفت: تلاوت قرآن در کربلای معلی حس غیرقابل توصیفی داشته و حتی تصورش بعض‌ها را می‌شکند، چراکه تلاوت قرآن در محضر سیدالشهدا(ع) عنایت بزرگی است که خداوند نصیبمان کرده و جای شکرگزاری دارد. 

کژایی با تأکید بر اینکه خانواده از همان دوران کودکی همراه و مشوق اصلی من در زمینه‌ فعالیت‌های قرآنی بوده‌اند و همواره در این مسیر ترغیب و تشویق می‌کنند، افزود: دستبوس این عزیزان هستم که در این مسیر همواره کمک حالم بوده‌اند. 

وی در خاتمه از اساتید قرآنی و از عوامل قرآنی و اجرایی مسابقه شوق تلاوت قدردانی کرد. 

مسابقات قرآن فضایی برای دوستی‌ها و رفاقت‌های فعالان قرآنی 

مسابقات قرآنی فضایی برای دوستی‌ها

سیدجواد رضوی نیز که رتبه چهارم قرائت تقلیدی استاد مصطفی اسماعیل ششمین دوره مسابقات شوق تلاوت را کسب کرده است، متولد ۲ مهر ۱۳۸۷ از شهر تبریز که در مقطع متوسطه دوم تحصیل می‌کند، وی در گفت‌وگو با ایکنا، سطح برگزاری مسابقه شوق تلاوت را خوب مطرح کرد و گفت: همه شرکت‌‌کنندگان تلاششان را کردند تا به نتایج دلخواه برسند. 

وی با بیان اینکه در مسابقات قرآنی تبریز شرکت داشته و تقریباً اولین تجربه حضور در این مرحله از مسابقه‌ را داشتم، افزود: در چهارمین دوره مسابقه شوق تلاوت با کسب رتبه ششم، نتوانستم در مرحله نهایی حاضر شوم. 

رضوی که حدود ۶ سال است به‌صورت حرفه‌ای فعالیت‌های قرآنی خود را ادامه می‌دهد، با بیان اینکه قاری با شرکت در مسابقات سطح خود را محک زده و نقاط ضعف و قوت خود را می‌شناسد، یادآور شد: مسابقات قرآنی فضایی برای دوستی‌ها و رفاقت‌ها بین فعالان قرآنی بوده و علاوه بر جنبه رقابتی مسابقات، در پایان دوستی‌هایی که شکل می‌گیرد برای ما ارزشمند است. 

این قاری قرآن، با تأکید بر اینکه تلاوت قرآن به‌طور مستمر منجر به علاقه‌مندی به انس با قرآن و مرور آیات می‌شود که آثار و برکات بسیاری در زندگی ما دارد، بیان کرد: تلاوت قرآن باعث می‌شود که آیات خداوند متعال را بهتر درک کرده و به خداوند نزدیک‌تر شویم. 

وی افزود: بر این اساس، تلاوت قرآن موجب هدایت انسان شده و موجب می‌شود که دین خود را بهتر درک کرده و با بزرگان مأنوس با قرآن، آشنا و هم کلام شویم. 

رضوی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات قرآن شوق و اشتیاق قاری را افزایش داده و باعث می‌شود بیشتر تمرین کرده و قرآن بخواند، تأکید کرد: این روند باعث آشنایی بچه‌ها با قرآن شده و ترویج مباحث قرآنی را به دنبال دارد. 

این قاری قرآن با بیان اینکه با تشویق والدین از شش سالگی با قرآن آشنا شدم و از همان زمان با تجوید و دیگر مباحث قرآنی آشنا شدم، اظهارکرد: والدین در این مسیر به‌طور مادی و معنوی یار و همراه من بوده‌اند و زمینه حضور در کلاس‌های قرآن را برایم فراهم می‌کنند. 

وی در خاتمه سخنانش افزود: قدردان زحمات پدر و مادر عزیزم و همه اساتید که در طی این سال‌ها در مسیر قرآنی یاری‌ام کردند تا بتوانم قرآن را تلاوت کنم، هستم و امیدوارم در آینده با برنامه‌ریزی درست مسئولان و تلاش و کوشش خود بتوانم رتبه‌های بهتری ثبت کنم. 

مسابقات قرآن فضایی برای دوستی‌ها و رفاقت‌های فعالان قرآنی 

مسابقات قرآنی فرصتی برای ارزیابی سطح تلاوت قاریان 

محمدرضا فقیهی‌نیا، متولد بهار ۷۹ در تبریز نیز که فارغ التحصیل رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی دانشگاه تهران بوده، موفق به کسب رتبه پنجم قرائت آزاد مسابقات شوق تلاوت در مرحله نهایی شده است. این قاری جوان در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر اینکه سطح مسابقات نسبت به سال‌های گذشته نسبتاً روند رو به رشدی داشته و ولی به‌نظر می‌رسد با حد ایده آل خود فاصله بسیاری دارد، اظهار کرد: حدود ۱۰ سال هست‌ که در مکتب قرآن شاگردی می‌کنم و در مسابقات مختلفی شرکت کرده و چندین عنوان نیز کسب کرده‌ام. 

وی که در رشته حفظ قرآن نیز‌ فعالیت داشته و حافظ ۲۰ جزء از قرآن است، در مورد هدف خود برای حضور در مسابقات گفت: چندین هدف می‌توان برای شرکت در مسابقات قرآن تعریف کرد که از جمله آن اجتماع و دیدار حافظان و قاریان قرآن، تقویت انس و الفت میان آنان و همچنین ارزیابی سطح تلاوت قاریان است.

انتهای پیام
captcha